Een gruwelijk verhaal dat je naar de keel grijpt

07-04-2022

Een gruwelijk verhaal dat je naar de keel grijpt
 

“Het is een verhaal dat je naar de keel grijpt.” Zo omschrijft scriptschrijver Allard Blom het aangrijpende verhaal van de Joods-Nederlandse trompettist Lex van Weren die dankzij zijn trompetspel het vernietigingskamp Auschwitz overleefde.

De voorstelling ‘Trompettist in Auschwitz’ wordt dit voorjaar op de planken gebracht door De Theater BV. Scripschrijver Allard Blom dook in dit bijzondere levensverhaal van de Amsterdammer Lex van Weren. “In de jaren tachtig schreef Dick Walda het levensverhaal van Lex van Weren op in het gelijknamige boek Trompettist in Auschwitz”, vertelt Allard Blom. “Een efficiënt beschreven verhaal dat zonder poëtische woorden rauw is opgeschreven. En juist daardoor komt het zo binnen”, vertelt hij.

Muzikaal talent

Lex van Weren wordt in de oorlog naar Auschwitz gedeporteerd. Daar ontdekken de Duitsers zijn artistieke achtergrond. Van Weren repeteert met het orkest in Blok 24 de marsmuziek die zij moeten spelen als mensen door de poort naar binnen gaan. 

“Zijn muzikale talent zorgt er uiteindelijk voor dat hij Auschwitz overleeft”, vertelt Blom. “Na de oorlog belandt hij in een vluchtelingenkamp in Parijs en komt uiteindelijk terug in de Lepelstraat in Amsterdam waar het leven gewoon door is gegaan. Hoe pak je  na zo’n ervaring het leven weer op? Dat is een vraag die mij zeker bezighoudt.”

tekst loopt door onder de afbeelding

Een gruwelijk verhaal dat je naar de keel grijpt
Scriptschrijver Allard Blom: 'Voor mij staat als een paal boven water dat die jaarlijkse herdenking door moet gaan' (Foto: Annemieke van der Togt) 

De concentratiekampen

Voor het stuk ging Allard Blom zelf naar Auschwitz om te kijken. “Ik was al eerder in concentratiekampen geweest en je maakt je er een bepaalde voorstelling van. Maar de sfeer die daar hangt, is vele malen erger dan ik van tevoren had bedacht. De houten borden, maar ook de barak waar het orkest repeteerde, het komt echt snoeihard binnen. Ik had wel verwacht dat het heftig zou worden maar zó heftig?” 

Toch vindt de theatermaker het enorm belangrijk om het verhaal te blijven vertellen. “Het is nooit te lang geleden om deze gruwel te herdenken. Voor mij staat als een paal boven water dat die jaarlijkse herdenking door moet gaan. Het is onwaarschijnlijk wat mensen is aangedaan. En de plannen waren nog erger, want de Duitsers wilden na de Joden ook het hele Slavische volk vernietigen”, vertelt hij.

tekst loopt door onder de afbeelding

Een gruwelijk verhaal dat je naar de keel grijpt
Acteurs Soy Kroon en Thomas Cammaert (Foto: Annemieke van der Togt) 

Kleine, intieme voorstelling

Trompettist in Auschwitz gaat op maandag 4 april in première in de Leidse Schouwburg in Leiden. Het stuk wordt gespeeld door acteurs Soy Kroon en Thomas Cammaert. “Ik wilde dit verhaal juist door jonge mensen laten vertellen, omdat het belangrijk is dat jonge mensen dit verhaal leren kennen”, zegt Allard Blom. 

Binnenkort gaat hij met regisseur Eddy Habbema en decorontwerper Joris van Veldhoven zitten om het stuk visueel te maken. “Muziek zal als een rode draad door de voorstelling lopen. Het wordt een kleine, intieme voorstelling. Dat is voor mij de manier om het verhaal goed over te brengen”, vindt hij. “Het taalgebruik zal net als het boek niet verzachtend poëtisch zijn, maar zonder opsmuk. Dat is belangrijk om mensen het verhaal in te trekken.

Maandag 2 mei is ‘Trompettist in Auschwitz’ te zien in onze schouwburg. Kijk hier voor kaarten en meer informatie.
 

Deel op Twitter | Deel op Facebook