Sjoerd Meijer neemt afscheid van Schouwburg Cuijk
Wie met Sjoerd Meijer heeft gewerkt kent hem als een vat vol creativiteit. Visueel ingesteld bovendien, waardoor onder meer het Fraterhuis in de schouwburg zijn stempel kreeg met tientallen schilderijen, die hij door de jaren heen verzamelde. Veel van zijn talloze ideeën werden werkelijkheid, van Jong Klassiek tot de Musical Academy Cuijk en de Snarenplukkers in Wild Verband.
Verbinding als opdracht
Meijer wordt gedreven door verbinding. “Hoe meer je naar buiten toe verbindt, hoe succesvoller je als organisatie bent”, zegt hij stellig. “Bovendien ontstaat zo een vorm van gemeenschapszin en meer begrip, zaken waaraan het in deze tijd nog weleens ontbreekt. Dat is de opdracht die ik mezelf heb gegeven. Theater in al zijn facetten is bij uitstek een geschikt middel om dit mogelijk te maken.”
Het verschil maken dus. De geboren Groninger deed dat aan het begin van zijn carrière als jongerenwerker. “Jonge mensen zijn vaak het kind van de rekening. Ze zijn volop in ontwikkeling, bezig met wie ze zijn, wat ze willen. En dan moeten ze mee in een schoolsysteem met weinig ruimte voor expressie, je eigen ik. De een lukt dat wel, de ander niet.”
Van Roermond naar Cuijk
Handvatten bieden waarmee je vooruit kunt. Meijer deed het ook in het theater, voor het eerst in Roermond waar hij tot zijn eigen verbazing werd aangenomen als directie-assistent bij theater de Oranjerie. Het programmeren leerde hij in die tijd van Jos Zwietink, directielid van Theater aan het Vrijthof in Maastricht.
Wanneer Nel Wegeling, vanaf 1990 directeur, in 1997 na een kort ziekbed overlijdt, wordt Meijer door het schouwburgbestuur benaderd of hij wellicht interesse heeft in de functie. In 1998 is zijn benoeming een feit en verhuist hij kort daarna met zijn vrouw en twee dochters naar Cuijk. “We hadden destijds tussen de 60 en 70 voorstellingen, Gaudete speelde al in de oefenruimte en we hadden maar liefst één Tulip computer.”
Van bakwagen naar trailer
Meijer zag de theaterwereld enorm veranderen. “Het decor van een productie paste vroeger in een bakwagentje en de trekkenwand werd met de hand bediend door technici die letterlijk in de touwen hingen. Maar tijden veranderen, er kwamen technische innovaties en producties werden groter. Het bakwagentje kreeg een aanhanger en werd uiteindelijk een enorme trailer.”
Wat nooit zal veranderen is die ene rode draad, met de schouwburg als ‘facilitair bedrijf’ voor het ondersteunen van expressie. “Door voorstellingen te boeken waardoor je je even kunt losmaken van de waan van de dag, om je kennis te laten maken met een ander wereldbeeld via humor of muziek, maar bovenal ook om je eigen talent te ontdekken en te ontwikkelen. En te voelen hoe je daar anderen mee bereikt.”
Nieuw hoofdstuk
Meijer ziet de schouwburg als een soort vluchtheuvel, een veilige plek waar je jezelf kunt zijn. Waar verhalen worden verteld. Waar hij met heel veel plezier heeft gewerkt. Het nieuwe hoofdstuk van zijn eigen verhaal is nog blanco, al zegt hij zelf geen type te zijn dat achterover gaat leunen. Een titel heeft hij al wel: Ad libitum, oftewel beschikbaar, naar believen.
De programmering van Schouwburg Cuijk is inmiddels overgedragen aan Loek Muijsenberg, te bereiken via programmering@schouwburgcuijk.nl of 0485-335092